Bij Roelofs krijgen klanten uit de regio de beste service en eerlijk advies op het gebied van fietsen De beste service, advies en onderhoud



G.A. van Nispenstraat 1
6814 JA Arnhem

026 44 260 14
info@fietsspeciaalzaakroelofs.nl

 

Maandag Gesloten
Dinsdag 08:30 uur - 18:00 uur
Woensdag 08:30 uur - 18:00 uur
Donderdag 08:30 uur - 18:00 uur
Vrijdag 08:30 uur - 18:00 uur
Zaterdag 09:00 uur - 17:00 uur
Zondag Gesloten

 


 

fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner

Fietsen in Nederland beoordeeld met een 7,2


Nederlanders kúnnen niet zonder hun fiets. Toch zorgt het populairste vervoermiddel ook voor de onnodige ergernis in het verkeer. Vooral in de vorm van e-bikers en bezorgdiensten te fiets, zo blijkt uit onderzoek van Kruitbosch. Zij vroegen ruim 1100 bewoners van de 5 grootste steden van Nederland naar hun mening over fietsen in Nederland. Benieuwd naar de conclusies van het onderzoek? Lees snel verder!


De fiets, hét symbool voor Nederland

Dat Nederlanders graag fietsen is bekend. Maar dat de fiets als het meest symbolische object voor Nederland wordt gezien, is toch enigszins verbazingwekkend. Daarmee verslaat de fiets namelijk kaas, molens, tulpen en klompen.

Meer veiligheid op de fietspaden

Ondanks de liefde voor de fiets, beoordelen stedelingen de fietsvriendelijkheid in Nederland met een magere 7,2. Vooral in de steden is het druk op de fietspaden. En in de ogen van de ondervraagden niet veilig genoeg. Wat er moet veranderen? Bredere fietspaden (76 procent), een special strook voor hogere snelheden (> 50 procent), maximumsnelheid op het fietspad (70 procent) en een rijtoets voor senioren en toeristen (46 en 47 procent). Ook vindt bijna de helft dat e-bikers een helm moeten dragen.

Bezorgdiensten grootste irritatiefactor

Het is niet gek dat, met de explosieve toename van het aantal e-bikes op de Nederlandse fietspaden, de e-bike een grote irritatiefactor vormt. Maar waaraan de inwoners van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven zich vooral ergeren zijn de bezorgers van Thuisbezorgd, Deliveroo, Uber Eats en dergelijke. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt hen de meest irritante verkeersdeelnemers. Op de voet gevolgd door fietsers die geen richting aangeven (49 procent). Alleen in Amsterdam spannen de toeristen de kroon. Zij worden door 64% van de ondervraagde Amsterdammers gezien als de meest irritante weggebruikers.


Te weinig fietsenstallingen

Tot slot zorgt het stallingsprobleem ervoor dat het fietsen in Nederland niet beter scoort. Vooral de Amsterdammers zijn het meest ontevreden over de stallingsmogelijkheden in de stad. Als gevolg staat een kwart van alle fietsen ‘gewoon op de stoep’ en kan slechts 34% hun fiets kwijt in een eigen schuur, garage of berging. Het stallingsprobleem in Amsterdam en de andere grote steden zorgt ervoor dat 7 op de 10 stadsbewoners bang zijn voor diefstal. Vandaar dat ook ruim 60% van alle ondervraagd pleit voor meer fietsenstallingen in het centrum.

En die angst voor fietsdiefstal is meer dan terecht. Zo werden er in 2021 ruim 735.000 fietsen gestolen. Een ongekend hoog aantal.

Lees verder over de explosieve toename van het aantal fietsdiefstallen.

Het Smart Systeem van Bosch
Het Smart Systeem van Bosch
Het smart systeem leidt je naar de digitale eBike-toekomst. De eBike Flow-app, de accu, het display, de bedieningseenheid, de drive unit en het Bosch eBike ABS zijn volledig verbonden in het smart systeem. Door regelmatige updates over the air blijven ze altijd up-to-date en worden ze uitgebreid met nieuwe functies.
Lees verder
Fietsenbranche positief over leveringen in 2023
Fietsenbranche positief over leveringen in 2023
Goed nieuws voor mensen die in 2023 een nieuwe fiets willen kopen: de levertijden voor nieuwe fietsen worden voor veel merken een stuk korter. Consumenten die in 2022 een fiets wilden kopen, werden vaak geconfronteerd met lange wachttijden. Er was veel vraag naar fietsen, maar de beschikbaarheid was bij veel merken dramatisch slecht.
Lees verder
Helmplicht voor snorscooter en snorfiets ingevoerd
Helmplicht voor snorscooter en snorfiets ingevoerd
De Nederlandse regering heeft per 1 januari 2023 de helmplicht voor snorfietsen en snorscooters ingevoerd. Bestuurders van een snorfiets of snorscooters met een blauwe kentekenplaat zijn vanaf nu dus verplicht om een helm te dragen. Iedereen die zonder helm op de snorfiets rijdt, riskeert een boete van 100 euro. Dat geldt ook voor de passagier die plaatsneemt achter op de snorfiets of snorscooter.
Lees verder